Samling i vuggestuen
Samling foregår hver dag mellem kl. 9.15 og 9.45. Vi starter med brød og vand – ofte udenfor om sommeren – og derefter finder børnene deres siddepuder og sætter sig på gulvet.
Vi synger “Godmorgen-sangen”, hilser på alle børn og taler kort om dem, der ikke er til stede. Vi snakker også om dagens planer, så børnene får en genkendelig start og et overblik over, hvad der skal ske.
Aktiviteter i samlingen
Vi arbejder med forskellige materialer, som gør samlingen levende og genkendelig for børnene:
sangkuffert, rasleæg, sangbog og udklædning
VLS (Vi Lærer Sammen) med årstidsrelaterede temaer
konkreter, der symboliserer sangene
vi tæller til fem inden vi synger
fagter, så også børn uden aktivt sprog kan deltage
Sangkufferten kan også indeholde ting til traditioner som jul og fastelavn, som giver anledning til små snakke om kultur og fællesskab.

Fællessamling om fredagen
Om fredagen har vi fællessamling med begge stuer – ofte ude på legepladsen.
Hvorfor har vi samling?
Samlingen giver en tryg og genkendelig start på dagen, hvor børnene får ro, struktur og fællesskab.
Samlingen styrker bl.a.:
medbestemmelse (valg af konkreter)
turtagning
evnen til at lytte
sprog og begreber
social opmærksomhed og fællesskabsfølelse
Den fælles opmærksomhed og de små dialoger i samlingen er en vigtig del af børnenes udvikling.

Måltidet i vuggestuen
Måltidet skal være roligt, trygt og genkendeligt, så børnene kan fokusere på både maden og fællesskabet. Vi arbejder bevidst med stemning, sprog, selvhjulpenhed og nærvær.
Rammer og stemning
Ved måltidet har alle børn faste pladser med en kendt voksen ved siden af. Vi sørger for, at alt er klar på forhånd, så måltidet kan foregå i ro og med så få forstyrrelser som muligt. Den voksne er rollemodel og skaber en rar og nærværende atmosfære.
Vi sikrer ro gennem:
faste pladser
tydelige rutiner
forberedt mad og service
nærværende voksne
Sprog, dialog og madmod
Vi taler med børnene om maden og om, hvad der skal deles ud. Det styrker deres sprog, begreber og deltagelse. Børnene opfordres til at smage, men deres grænser respekteres.
Vi arbejder med:
praksisnær sprogstimulering
smag, duft og sanseoplevelser
opmuntring til at smage
respekt for barnets “nej tak”
Selvhjulpenhed
Måltidet er en vigtig træningsarena for selvstændighed. Børnene hjælper til efter evne og lærer at øse op, hælde vand og rydde op.
Børnene øver:
at øse mad op (med/uden hjælp)
at hælde vand fra små kander
at tilpasse portionsstørrelser
at rydde af efter måltidet
Hvorfor?
Måltidet giver både energi og læring. Det styrker fællesskabet, sproget, motorikken, de sociale kompetencer og barnets selvhjulpenhed. Det er en vigtig del af måltidspædagogikken i Grøndalshuset.