Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Legens betydning i Grøndalshuset

Legen i Grøndalshuset

Legen er den vigtigste aktivitet i Grøndalshuset.
Den giver børnene mulighed for at være sig selv, udforske verden, øve sig, og indgå i fællesskaber på egne præmisser. Legen er både en væreform og en samværsform – en naturlig drivkraft i børns udvikling.


Legen har værdi i sig selv

Legen skal ikke styres af mål eller resultater. Den har værdi i kraft af sig selv.
Når børn leger, bringer de deres erfaringer, fantasi og viden i spil. Legen rummer handlingsviden – viden, børn udtrykker gennem handling og rollelege.

Eksempel:
Ingrid på 5 år leger bagedysten i sandkassen sammen med sin veninde:
“Nu kan du godt tælle ned… 10, 9, 8… væk fra jeres kager!”
Legen udspringer af noget genkendeligt fra deres hverdag – og får nyt liv i børnenes fantasi.


Tid, ro og glidende overgange

For at lege kan udfolde sig, skal den have tid.
Der bør være ro, færrest mulige afbrydelser og mulighed for at lege færdig, før nye aktiviteter sættes i gang. Overgange skal være glidende og lette, så legen ikke bliver afbrudt unødigt.

Vi arbejder på at skabe legeuniverser, legedrømme og legemod, der tilsammen bygger en stærk legekultur.


Den voksnes rolle i legen

De voksne er medskabere af gode legeoplevelser. Vi skaber rammer, der åbner for kreativitet og fantasi, fremfor standardiserede miljøer.

Den voksne skal:

  • være nysgerrig og åben

  • støtte legen uden at styre den

  • stille åbne spørgsmål, der udvikler legen

  • være rollemodel og “medspillende iværksætter”

  • gribe barnets idéer og bygge videre på dem

Eksempel:
Aksel på 3 år finder yogapuder frem og siger:
“Jeg laver samling – vi skal lave tigeren.”
Han inviterer selv til yoga-leg, inspireret af gruppens yogatid om tirsdagen.


Hvorfor legen er så vigtig

Legen styrker børns:

  • følelsesmæssige udvikling

  • personlige identitet

  • sociale færdigheder

Når børn leger sammen, afspejles deres virkelighed, og de lærer at navigere i relationer. Den største socialisering sker blandt børn – i deres egne universer, i deres egen legelogik.

Legen er både magisk og gådefuld.
Det er børnenes unikke verden – og vores pædagogiske praksis tager afsæt i netop dette.