Legen er den vigtigste aktivitet i Grøndalshuset.
”Legen handler om, hvad der er meningsfyldt for os mennesker. Hvordan vi er sammen med andre, hvordan vi bliver gode til noget, som vi øver os på”.
I legen har vi lov til at være dem vi er, hvor legen er en væreform og en samværsform. Legen er en drivkraft.
Legen skal ikke afgrænses i forhold til mål, skal ikke være resultatorienteret, da legen har værdi i sig selv.
Enhver leg består af handlingsviden.
Ingrid 5 år leger i sandkassen med sin gode veninde. Jeg sidder ved siden af og observere. Ingrid, ” nu kan du godt tælle ned 10,9,8,7,6,5,4,3,2,1 gå væk fra jeres kager” Pigerne leger bagedysten som de har set i fjernsynet.
Legen skal ikke have for mange afbrydelser og der skal være tid til at lege og tid til at lege færdigt.
Overgangen skal være glidende og let.
Vi skal skabe legeuniverser, legedrømme og legemod. Vi skal sikre en god legekultur.
Den voksne spiller en stor rolle i børnenes leg. Vi skal skabe de bedste rammer for børnenes leg hvor legemiljøerne ikke skal være standardiseret, men åbne op for kreativitet og fantasi.
Vi voksne skal inspirere og gå med i børnenes legeunivers. Vi skal være nysgerrige og åbne i vores tilgang til legen og stille åbne spørgsmål, der retter legen fremad. Vi skal være rollemodeller og samspillende iværksættere.
Aksel tre år finder vores yogapuder frem og fordeler dem i vores biblioteksrum. Han siger, ”jeg laver samling og vi skal lave tigeren”.
Aksels gruppe laver yoga hver tirsdag.
Legen understøtter børnenes følelsesmæssige, personlige og sociale udvikling.
Når børn leger med hinanden, afspejles deres virkelighed. De socialiseres. Den største socialisering sker blandt børn.
Legen er gådefuld og magisk. Det er børnenes univers og det er vigtigt at vores praksis er med afsæt i dette.