Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Måltidet i børnehaven

Måltider i Grøndalshuset

De voksne skaber en rolig og forudsigelig ramme omkring måltiderne, hvor børnene både kan føle sig trygge og øve selvhjulpenhed. Inden frokost starter vi med en lille samling, hvor der enten fortælles, læses en bog på dansk eller engelsk, eller synges en sang.

I både Gule og Blå Stue arbejder vi ud fra de samme rutiner og forventninger. Børnene hjælper hinanden og tager aktiv del i måltidet – både som en praktisk opgave og som en del af fællesskabet.


Måltidets rutiner

Børnene hjælper med:

  • at dække bord

  • at sidde på deres faste pladser

  • at øse mad og drikke selv

  • at smøre eget brød

  • at tage mindre portioner og mærke efter, om de er mere sultne

Under måltidet lærer børnene at:

  • bede hinanden om maden

  • sende fadene rundt

  • dele og samarbejde

  • tale sammen i små og store grupper

  • sidde roligt og være en del af fællesskabet

De ældste børn fungerer som rollemodeller og viser de yngre, hvordan man sidder ved bordet og deltager på en god måde.


Madmod og deltagelse

Vi arbejder aktivt med madmod og er opmærksomme på, at børnene skal have tid og plads til at udforske maden. De voksne spiser et pædagogisk måltid sammen med børnene og viser, hvordan man kan smage, dufte og udforske maden på forskellige måder.

Vi undgår madkampe og arbejder i stedet med:

  • små smagsprøver

  • at lade børnene øse op selv

  • at lade børnene mærke konsistens og udforske maden

  • at tale om, hvad maden ligner eller føles som

Efter måltidet hjælper børnene med at rydde op, så de oplever, at borddækning og oprydning er et fælles ansvar. Der gives altid feedback til køkkenet – gerne med et lille “tak for mad”, så børnene forstår, hvor maden kommer fra.


Hvorfor gør vi det sådan?

Måltiderne er et vigtigt pædagogisk læringsrum i børnehaven. Her øver børnene:

  • selvhjulpenhed og ansvar for egne handlinger

  • turtagning og behovsudsættelse

  • høflighed og bordkultur

  • at være i et roligt og struktureret fællesskab

  • at nyde maden sammen med andre

Madmod styrkes, når børn får små smagsprøver og oplever, at de faktisk kan lide noget, de troede, de ikke kunne lide. Fælles opgaver som borddækning og afrydning giver børnene forståelse for fællesskab og ansvar.


Eftermiddagsmaden

Ligesom før frokost holder vi en kort samling inden eftermiddagsmaden. Klokken ringer ca. 14.00, og børnene sætter cyklerne på plads og samles på Philip Faber-pladsen, hvor vi laver en fælles leg.

Derefter går:

  • store- og mellemgruppen i bålhytten

  • mikro- og lillegruppen til bord-bænkesættet

De voksne fordeler sig ved børnene, så alle får støtte og nærvær i måltidet.