Måltider i Grøndalshuset
De voksne skaber en rolig og forudsigelig ramme omkring måltiderne, hvor børnene både kan føle sig trygge og øve selvhjulpenhed. Inden frokost starter vi med en lille samling, hvor der enten fortælles, læses en bog på dansk eller engelsk, eller synges en sang.
I både Gule og Blå Stue arbejder vi ud fra de samme rutiner og forventninger. Børnene hjælper hinanden og tager aktiv del i måltidet – både som en praktisk opgave og som en del af fællesskabet.

Måltidets rutiner
Børnene hjælper med:
at dække bord
at sidde på deres faste pladser
at øse mad og drikke selv
at smøre eget brød
at tage mindre portioner og mærke efter, om de er mere sultne
Under måltidet lærer børnene at:
bede hinanden om maden
sende fadene rundt
dele og samarbejde
tale sammen i små og store grupper
sidde roligt og være en del af fællesskabet
De ældste børn fungerer som rollemodeller og viser de yngre, hvordan man sidder ved bordet og deltager på en god måde.
Madmod og deltagelse
Vi arbejder aktivt med madmod og er opmærksomme på, at børnene skal have tid og plads til at udforske maden. De voksne spiser et pædagogisk måltid sammen med børnene og viser, hvordan man kan smage, dufte og udforske maden på forskellige måder.
Vi undgår madkampe og arbejder i stedet med:
små smagsprøver
at lade børnene øse op selv
at lade børnene mærke konsistens og udforske maden
at tale om, hvad maden ligner eller føles som
Efter måltidet hjælper børnene med at rydde op, så de oplever, at borddækning og oprydning er et fælles ansvar. Der gives altid feedback til køkkenet – gerne med et lille “tak for mad”, så børnene forstår, hvor maden kommer fra.
Hvorfor gør vi det sådan?
Måltiderne er et vigtigt pædagogisk læringsrum i børnehaven. Her øver børnene:
selvhjulpenhed og ansvar for egne handlinger
turtagning og behovsudsættelse
høflighed og bordkultur
at være i et roligt og struktureret fællesskab
at nyde maden sammen med andre
Madmod styrkes, når børn får små smagsprøver og oplever, at de faktisk kan lide noget, de troede, de ikke kunne lide. Fælles opgaver som borddækning og afrydning giver børnene forståelse for fællesskab og ansvar.
Eftermiddagsmaden
Ligesom før frokost holder vi en kort samling inden eftermiddagsmaden. Klokken ringer ca. 14.00, og børnene sætter cyklerne på plads og samles på Philip Faber-pladsen, hvor vi laver en fælles leg.
Derefter går:
store- og mellemgruppen i bålhytten
mikro- og lillegruppen til bord-bænkesættet
De voksne fordeler sig ved børnene, så alle får støtte og nærvær i måltidet.