Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Sprog i børnehaven

Børn har sprog fra de bliver født – gennem kropssprog, lyde og mimik. Efterhånden udvikles talesprog, billedsprog og skriftsprog, som giver barnet flere måder at udtrykke sig på, forstå verden og bearbejde oplevelser. Sproget åbner døre til fantasi, fællesskab og fortællinger gennem leg, billeder, film og bøger.

 

Vores pædagogiske opgave er at styrke børnenes lyst og evne til at bruge sprogets mange udtryksformer. Vi arbejder med at skabe succesoplevelser, motivation og glæde omkring sprog, så børnene får mod til at være aktive deltagere i deres eget liv og udtrykke det, de har på hjerte.


Sådan arbejder vi med sprog i børnehaven

Vi arbejder både i større og mindre grupper og tager udgangspunkt i børnenes udvikling og nysgerrighed.

I hverdagen bruger vi bl.a.:

  • samtaler med fokus på nærvær og tydelige ord

  • leg med ord, lyde, rim og remser

  • dialogisk læsning, hvor børnene inddrages aktivt

  • læse-legmaterialer og sprogspil

  • sammensatte ord og sproglige lege

  • materialer og bøger i børnehøjde

  • tegneaktiviteter, som støtter begyndende skriftsprog

Børnene inddrages i dagens gøremål, hvor vi sætter ord på handlinger, oplevelser og følelser. På den måde bliver sproget en naturlig del af alle aktiviteter – både de planlagte og de spontane.

Vi har særligt fokus på børn med sproglige udfordringer, og sprogarbejdet er regelmæssigt tema på teammøderne.


Hvorfor arbejder vi aktivt med sprog?

Sprog har en central rolle i børnenes trivsel og udvikling. Det hjælper dem med at forstå sig selv, indgå i sociale sammenhænge og udvikle relationer.

Gennem sproget lærer børnene at:

  • kommunikere og byde ind i lege

  • beskrive følelser og udtrykke behov

  • løse konflikter

  • dele oplevelser og fortælle om deres verden

En god tone og en rar stemning er afgørende for fællesskabet. Når vi taler sammen med respekt og nærvær, skaber vi et miljø, hvor alle børn føler sig trygge ved at bruge sproget og give deres tanker videre.