Børn har sprog fra de bliver født – gennem kropssprog, lyde og mimik. Efterhånden udvikles talesprog, billedsprog og skriftsprog, som giver barnet flere måder at udtrykke sig på, forstå verden og bearbejde oplevelser. Sproget åbner døre til fantasi, fællesskab og fortællinger gennem leg, billeder, film og bøger.
Vores pædagogiske opgave er at styrke børnenes lyst og evne til at bruge sprogets mange udtryksformer. Vi arbejder med at skabe succesoplevelser, motivation og glæde omkring sprog, så børnene får mod til at være aktive deltagere i deres eget liv og udtrykke det, de har på hjerte.
Sådan arbejder vi med sprog i børnehaven
Vi arbejder både i større og mindre grupper og tager udgangspunkt i børnenes udvikling og nysgerrighed.
I hverdagen bruger vi bl.a.:
samtaler med fokus på nærvær og tydelige ord
leg med ord, lyde, rim og remser
dialogisk læsning, hvor børnene inddrages aktivt
læse-legmaterialer og sprogspil
sammensatte ord og sproglige lege
materialer og bøger i børnehøjde
tegneaktiviteter, som støtter begyndende skriftsprog
Børnene inddrages i dagens gøremål, hvor vi sætter ord på handlinger, oplevelser og følelser. På den måde bliver sproget en naturlig del af alle aktiviteter – både de planlagte og de spontane.
Vi har særligt fokus på børn med sproglige udfordringer, og sprogarbejdet er regelmæssigt tema på teammøderne.
Hvorfor arbejder vi aktivt med sprog?
Sprog har en central rolle i børnenes trivsel og udvikling. Det hjælper dem med at forstå sig selv, indgå i sociale sammenhænge og udvikle relationer.
Gennem sproget lærer børnene at:
kommunikere og byde ind i lege
beskrive følelser og udtrykke behov
løse konflikter
dele oplevelser og fortælle om deres verden
En god tone og en rar stemning er afgørende for fællesskabet. Når vi taler sammen med respekt og nærvær, skaber vi et miljø, hvor alle børn føler sig trygge ved at bruge sproget og give deres tanker videre.